Facebook nie radzi sobie ze scamem. Szokujące ogłoszenia to próba wyłudzenia pieniędzy

Na Facebooku jest ostatnio wysyp reklam, zawierających szokujące informacje o rzekomej śmierci gwiazd. Ma to skłonić użytkowników serwisu społecznościowego do kliknięcia w link, co może skończyć się przejęciem ich danych i utratą pieniędzy. Serwis Marka Zuckerberga zapewnia, że walczy z oszustwami. - Uważam, że to dopiero początek scamów, będzie ich więcej, ze względu na to, że starsze osoby, które są wykluczone cyfrowo i nie mają możliwości wyedukowania się w takich sprawach, będą nagminnie padać ofiarami scamerów. Niestety, nie widzę, żeby rząd cokolwiek robił w tej sprawie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Wojtek Kardyś, ekspert ds. social mediów.

Beata Czuma
Beata Czuma
Udostępnij artykuł:
Facebook nie radzi sobie ze scamem. Szokujące ogłoszenia to próba wyłudzenia pieniędzy
Hubert Urbański i Agata Młynarska, fot. TVN

W ostatnich dniach na Facebooku pojawiło się wiele reklam artykułów, opatrzonych zdjęciami polskich gwiazd, np. Agaty Młynarskiej czy Huberta Urbańskiego z TVN. Tytuły są zazwyczaj szokujące i mają skłonić użytkowników tego serwisu społecznościowego do kliknięcia w link. Jedna z takich reklam pojawiła się we wtorek. W sponsorowanym poście, który ma udawać artykuł z serwisu Gazeta.pl, czytamy, że “kraj stracił jednego z najbardziej lubianych prezenterów telewizyjnych”. Do zapowiedzi dołączone jest czarno-białe zdjęcie Huberta Urbańskiego i link do artykułu na portalu podszywającym się pod serwis Agory, opatrzony tytułem: “To smutny dzień dla Polski: żegnamy Huberta Urbańskiego”. 

grafika

Inny post na Facebooku wykorzystywał zdjęcie Agaty Młynarskiej. Czytamy w nim, że “kraj stracił jedną z najpotężniejszych kobiet”. 

“Wizerunek znanych osób ma uwiarygodnić przekaz”

- Oszuści wykorzystują wiele metod, by wprowadzić w błąd użytkowników, także platform mediów społecznościowych. Niestety, by uwiarygodnić swój przekaz i skłonić ofiary do konkretnego działania, często korzystają z wizerunku znanych osób, np. polityków czy celebrytów. Podszywają się także pod serwisy informacyjne, tworząc fałszywe domeny. Dlatego tak ważnym jest, aby nie wierzyć w akcje "pewnych", "szybkich" inwestycji, które dają "błyskawiczny" zwrot i często są reklamowane na Facebooku, X czy na Instagramie - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Nikola Bochyńska, redaktor naczelna portalu CyberDefence24.pl. 

- Jak mogą działać przestępcy? Na przykład na fałszywie stworzonej stronie, podszywającej się pod znany portal newsowy, przygotują zdjęcia albo wideo (deepfake) z popularną osobą i próbują skłonić użytkownika, by zostawił swoje dane - rzekomo w celu wspomnianej "cudownej" inwestycji. Następnie kontaktują się z ofiarą i używając metod socjotechniki próbują namówić ją, by "zainwestowała" pieniądze na określony cel. W rzeczywistości przekaże swoje dane przestępcom i straci swoje oszczędności - dodaje specjalistka. 

Jej zdaniem, “właściciele platform deklarują, że robią wiele, by walczyć z tego typu zjawiskami czy z dezinformacją, ale zadowalających efektów jednak wciąż nie widać”. Pod tweetem Nikoli Bochyńskiej na X/Twitterze, przestrzegającym przed takimi reklamami, pojawił się komentarz redakcji portalu Gazeta.pl. 

- Zgłaszamy codziennie kilka/kilkanaście tego typu postów, według Facebooka nie naruszają one standardów społeczności. Zgłaszamy też te strony do CERT-u, ale na razie bez efektu, pojawiają się kolejne. Na Facebooku, Instagramie, Twitterze - napisała Gazeta.pl

“To dopiero początek scamów”

Dlaczego tak potężny serwis społecznościowych jak Facebook nie radzi sobie z oszukańczymi reklamami?

- To dobre pytanie, na które nie potrafię znaleźć odpowiedzi. Przypomnę, że Facebook istnieje od 2004 roku, czyli 20 lat, zatrudnia najzdolniejszych ludzi od oprogramowania i dopuszcza tego typu scamy. W dodatku to nie pierwsze scamy, jakie się pojawiają się na Facebooku. Przypomnę jedną z głośniejszych spraw - ostatnio ofiarą takiego scamu padła znana dziennikarka Krystyna Kurczab-Redlich. Trafiła na Facebooku na reklamowany post z twarzami Mateusza Morawieckiego, Donalda Tuska i innych znanych polityków, który zachęcał do wpłaty na Baltic Pipe. Wpłaciła pieniądze i niestety oszuści przejęli jej wszystkie oszczędności - wyjaśnia Wojtek Kardyś, ekspert ds. komunikacji internetowej i social mediów. 

Wojtek Kardyś dodaje, że jest pełen pesymizmu co do przyszłości. 

- Uważam, ze to dopiero początek scamów, będzie ich więcej, ze względu na to, że starsze osoby, które są wykluczone cyfrowo i nie mają możliwości wyedukowania się w takich tematach, będą nagminnie padać ofiarami scamerów. Niestety, nie widzę, żeby rząd cokolwiek robił w tej sprawie. Nie ma żadnych kampanii, związanych ze zwiększeniem świadomości internautów. Potrzebne są proste kampanie cyfrowe, warsztaty dla starszych osób i dla najmłodszych. Oczywiście, można znaleźć na stronie NASK instrukcje, ale kto ze starszych osób wejdzie na te stronę i obejrzy ten tutorial? Potrzebna jest szeroko zakrojona kampania, przede wszystkim w telewizji, w której wystąpią gwiazdy. Wtedy społeczeństwo zrozumie, czym jest scam. Obawiam się, że dopiero, kiedy będzie skandalicznie duża liczba takich oszustw, wtedy może ktoś zreflektuje się i zacznie działać - podsumowuje ekspert. 

Facebook zapewnia, że usuwa takie reklamy

- Fałszywe reklamy i oszustwa naruszają nasze zasady, dlatego, kiedy tylko się o nich dowiadujemy, usuwamy je. Chcemy, aby Facebook był bezpieczną i wartościową platformą dla użytkowników, a wprowadzające w błąd strony, które próbują oszukać ludzi, zmniejszają zaufanie do naszych usług. Z tego względu przeznaczamy znaczące zasoby na walkę z tym problemem. Nasze podejście obejmuje trzy elementy: coraz dokładniejszą analizę, skuteczniejsze egzekwowanie zasad i współpracę z organami ścigania. Zachęcamy również użytkowników do zgłaszania tego typu zachowań. Można to zrobić poprzez kliknięcie w trzy kropki w prawym górnym rogu profilu, strony lub reklamy – poinformowało nas biuro prasowe Meta.

Beata Czuma
Autor artykułu:
Beata Czuma
Author widget background

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Co kupno Warner Bros. przez Netfliksa zmieni w Polsce? Pracownicy TVN dostali list od szefa WBD

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

Prasa umiera? Skądże! Wydawca "Vogue Polska" wprowadzi do Polski kolejny luksusowy tytuł [TYLKO U NAS]

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

"Święta marzeń" w piosence Polsatu na Boże Narodzenie. Ibisz świętym Mikołajem

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Będzie mega fuzja. Netflix kupuje Warner Bros. Discovery bez telewizji

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Gwiazdor Modern Talking na Sylwestrowej Mocy Przebojów Polsatu. Obok Zenek Martyniuk, Beata Kozidrak i Skolim

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online